Tartus saab abi ja nõu küsimiseks pöörduda Rento-Maksi OÜ poole

Kalevi 4 51010
Äriregistri kood: 10287190
Mai Gluhhova, juhataja
Üldtelefon/Faks 734 0043


Jalatsite ekspertiis
EK: 9.00-12.00
N: 12.00-15.00      

* * *

KORDUMA KIPPUVAD KÜSIMUSED

 

1. Olen ma äkki ise süüdi, kas olen midagi valesti teinud või tegemata jätnud?

Ei ole, kõik olen teinud nii nagu alati ja mingeid erilisi selgitusi ka nende jalatsite ostmisel ei antud.


2. Kas mul on õigus veel (ega aeg möödas pole?) kaupmehega arveid klaarima minna?

Meenutan, millal ostsin ja millal ilmnes viga ehk kuipalju aega on ostmisest möödas? Variandid: a) eelmisel nädalal; b) 2 kuud tagasi; c) 5 kuud tagasi; d) 7 kuud tagasi; e) 23 kuud tagasi; f) 25 kuud tagasi. Variantide a), b) ja c) korral on ostmisest möödunud vähem kui 6 kuud . Variantide d) ja e) korral on ostmisest möödas 7 kuni 24 kuud. Variandi f) korral on pretensiooni esitamise aeg juba möödas. VÕS § 218 lõige 2.


3. Mis õigused mul seaduse järgi on?

Tarbijal on õigus nõuda müüjalt jalanõude parandamist või asendamist uutega vastavalt VõS § 222 lõikele 1. Võtan jalanõud kaasa ja lähen kauplusesse, kust ostsin, sest probleem tuleb lahendada nende vahel, kel rahaline suhe.

 

4. Kas kaupmees tunnistab müüki võetud jalatsi viga?

a) Kolm nädalat kantud kingad on kanna osas ära vajunud, sõrestiku plastmassist liistud on ära murdunud?

b) Jalatsite talda on juba kaks korda liimitud, jälle on tald liimist lahti. Müüja tahab jalatseid uuesti parandada.

c) Saabaste kontsad liiguvad tahapoole, ebamugav on käia.

d) Müüja tahab kingi asendada, kuid samasuguseid ma ei soovi. Sobivad kingad on 100 krooni odavamad. Müüja ei taha mulle vaheraha tagasi anda.

e) Sain kingadega korra teatris käia ja talla sees on auk. Mind viidi ja toodi autoga. - Selgitused kõikide juhtumite jaoks leiate allpool.


5. Kes peab tõendama vea põhjuse?

Kui viga ilmnes esimese 6 kuu jooksul, siis peab vea põhjuse tõendama kaupmees ja vajadusel peab ta laskma teha ekspertiisi. Eeldatakse, et esimese 6 kuu jooksul välja löönud viga oli juba tootes olemas, kui teda kaupluses tarbijale üle anti. Kuna selline kohustus on pandud kaupmehele, siis ka kohustuse täitmise kulud tuleb temal kanda ehk ekspertiis kinni maksta, vaatamata sellele, kelle süül viga tekkis.

Kui aga jalatsid 6 kuud juba vastu pidasid, siis võisid viga põhjustada ka kandmise mõjud. Juhul kui viga ilmnes alates 7.-.ndast kuust kuni garantiiaja lõpuni on ekspertiisi tellijaks ostja ja kulude kandmise kohustus on sellel, kes vea tekke põhjuses süüdi on.



6. Mis võib olla minu süü ja mis - müüjapoolne süü?

Oma süü võib olla näiteks see, et on orgi otsa astutud. Siis tuleb leppida eksperdi arvamusega ja seekord kahju kanda.

Müüjapoolne süü võib näiteks olla: müüdi soojamaa saapaid, millistega alla -5 kraadi käia ei tohiks, kuid ei hoiatatud; jalatseid oleks tulnud niiskustõrjeks töödelda, ei teavitatud; jalatsitel on tootja tehnoloogiast tulenev viga jne.


7. Mida on mul õigus müüjalt nõuda?

On õigus nõuda müüjalt jalatsite parandamist või asendamist. Teen seda kirjalikult.



8. Kas nõustuda parandusega või nõuda asendamist või nõuda raha tagasi?

a) Nõustun parandusega: näide - on võimalik ilusasti õmmelda ja müüja sooviks just parandamist. Olen nendega käinud ka juba peaaegu aasta jooksul ja ega nad enam nii uued välja näe ka.

b) Nõuan asendamist: 1.näide - ma sain korra teatris käia ja tald läbi. Siin pole midagi parandada. Võtaks asemele hoopis mingi teise mudeli; 2.näide - leidsin asenduseks sobivad jalatsid, kuid need on 100 krooni odavamad. Mul on õigus see vaheraha tagasi saada.

c) Nõuan raha tagasi: kui sobivat suurust pole; värvitoon ei sobi, kuigi jalas istuvad hästi; järgmisel nädalal tuli kaupa, kuid ka siis polnud midagi valida. Kasutan oma õigust raha tagasi saada vastavalt VõS § 223 lõikele 1 - Parandamine või asendamine ei ole võimalik ja mõistlik aeg (2 nädalat) ka möödas. Vastavalt sama paragrahvi lõikele 3 teen kirjaliku avalduse müüjale nõudega taganeda lepingust. Kirjutan avaldusesse ka oma pangakonto, kuhu raha üle kanda. Lõppu kirjutan: Alus VõS § 223. Selline avaldus on dokumendiks, millest algab raha väljamaksmine. Raha tuleb tagastada viivitamatult, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul- VõS § 56 lõige 3.


9. Jalatseid on mitu korda parandatud ja jälle tahab müüja neid parandusse võtta. Mis on minu õigused?

Kui jalatseid parandati ja läheb uuesti katki, siis pole tähtis kas samast kohast või hoopis teisel jalanõul teisest kohast, tegu on ikkagi parandamise ebaõnnestumisega, mis on samaväärne, kui asendusjalatsil ilmneks ka viga kahe aasta jooksul. Ka siis on tarbijal õigus raha tagasi küsida. Ei pea leppima mitme remondiga, enne kui raha julgetakse tagasi küsida.


10. Ma ei ole rahul müüjapoolse lahendusega, mis on minu õigused?

Kui aga kõik ei laabu, nagu eespool kirjas, siis võin oma õiguste kaitseks pöörduda probleemi kohtuväliseks lahendamiseks Tarbijakaitseameti juures oleva tarbijakaebuste komisjoni poole. Kaebuse lahendamine on tarbijale tasuta. Tarbijakaebuse komisjoni poole saab pöörduda juhul, kui jalatsid maksid 300 krooni või rohkem. Kui aga jalanõud maksid 299 krooni, siis seda võimalust ei ole. Siis on ainuke võimalus kohtu poole pöörduda. Seega - olge tähelepanelikud jalanõude suhtes hinnaga 299 krooni.

MTÜ Tarbijate Koostöökoda
Tel: +372 5300 6193, +372 5845 2323
E-post: tartutarbija@gmail.com, tiiu.muursepp@ut.ee
EenetLeia meid Facebookist!