Arvuti vahendusel e. internetis sooritatud ostude puhul sõlmitakse leping müüja ja tarbija vahel sidevahendi abil

  1. 1.    Nõuandeid ja teavet enne internetiostu
  • Kontrolli, kes on teiseks tehingu osapooleks, sest on oluline, et tehing sõlmitaks tarbija ja juriidilise isiku vahel, sest kahe eraisiku vahelistele tehingutele ei laiene tarbijakaitsereeglid. 
  • Enne kauba tellimist tutvu kindlasti tähelepanelikult tellimistingimustega.
  •  Kui saadaolev info ei ole piisavalt ülevaatlik, esita oma küsimused otse klienditeenindajale. Võid paluda, et müüja annaks olulise suulise info (maksetingimused, kauba tagastamise võimalused, müügigarantii jms), mis Interneti-poe lehekülgedel puudub või tundub arusaamatu, Teile kirjalikus vormis. See aitab lahendada hilisemaid võimalikke pretensioone.
  • Interneti vahendusel sooritatud ostude puhul on soovitav kogu ostuga seotud teave ning kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, vormistatud tellimus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms) välja printida ning alles hoida.

Selleks, et tarbija saaks sidevahendi abil sooritatava ostu puhul piisavalt teavet nii müüja kui ka ostetava kauba kohta, on võlaõigusseadusega määratud kindlaks teave, mida tarbijale tuleb enne ostu sooritamist esitleda. Müüja on kohustatud andma tarbijale järgmist teavet:

  • pakkuja nimi ja aadress;
  • kauba või teenuse põhitunnused;
  • kauba või teenuse hind, sealhulgas maksud ja muud hinna koostisosad ning nende suurus;
  • hinna sisse arvestamata posti- või veokulud ja maksud s.t. millised lisakulud -posti- või teenustasud  võivad lisanduda;
  • kauba või teenuse eest maksmise kord, samuti teenuse üleandmise või teenuse osutamise asjaolud s.t. kuidas ja millal tuleb kauba eest maksta;
  • lepingust taganemise õigus ehk millise aja jooksul on võimalik tellitud kaubast loobuda ning praktilised juhised taganemisõiguse teostamiseks.

NB! Kaugmüügi puhul on üldiseks nõudeks, et tellimus tuleb kätte toimetada kokkulepitud ajal või mitte hiljem kui 30 päeva jooksul peale tellimuse esitamist müüjale.

NB!
Müüjal võib aga  tekkida olukord, kus tellitud kaup lõpeb otsa ja seda ei ole enam saadaval. Sellisest olukorrast peab müüja tarbijale teatama võimalikult kiiresti ja tagastama ettemakstud raha 30 päeva jooksul. Kui müüja nii ei käitu, on tarbijal õigus esitada kaebus.

NB! ! Kui müüja on tarbijat teavitanud sellest, et kauba kättetoimetamine lükkub mingil põhjusel edasi, võib tarbija anda müüjale mingi mõistliku ajalimiidi, mille kestel tuleks tellimus täita. Kui müüja ei suuda selle perioodi jooksul tellimust täita, on tarbijal õigus nõuda lepingu tühistamist ja raha tagasimaksmist. Kui müüja ei tagasta raha 30 päeva jooksul, võib tarbija esitada kaebuse tarbijakaitsekeskusele. Juhul, kui tellimuse eest oli makstud krediitkaardiga, võib makstud summat tagasi nõuda krediitkaardi väljastanud firma kaudu.

NB! Müüja võib lepingutingimustes kindlustada endale võimaluse anda vajaduse korral kokkulepitud kauba asemel samaväärse ja sama hinnaga kauba. See võimalus peab olema lepingus märgitud.  

NB! Eestis on tarbijal õigus sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda 14 kalendripäeva jooksul

Sel ajaperioodil ei ole tarbija kohustatud müüjale oma lepingust taganemise otsust põhjendama. Kaupade puhul hakatakse lepingust taganemise tähtaega lugema päevast, kui tarbija sai kauba kätte, teenuste puhul algab tähtaeg lepingu sõlmimise päevast.

Kui müüja ei ole tarbijat taganemiseõigusest ega tähtajast informeerinud, võib tarbija arvestada 3-kuulise lepingust taganemise võimalusega. Kui puuduv teave saabub 3 kuu jooksul, jääb tarbijale veel vähemalt 7 päeva aega lepingust taganemiseks.

Kui tarbija lepingust taganeb, peab müüja tagastama talle makstud raha võimalikult kiiresti, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul lepingust taganemisest

NB! Tarbija peaks peaks enne lepingu sõlmimist saama müüja käest teavet selle kohta, kuidas tal tuleks käituda tehingust loobumise korral , kuidas müüja eelistab kaupa tagasi saada ja kes maksab tagastamiskulud.

 

  1. 2.     Nõuandeid pärast internetiostu

  Kontrolli kas ostetud  kaup on selline, nagu müüja poolt reklaamis kirjeldatud ja kas ta vastab ka teabele kauba sildil (kauba küljes olevale tähisele)..

 Kontrolli kauba kvaliteeti. Kaubad peavad olema sellise kvaliteediga, mida iga mõistlik tarbija võiks kauba kirjelduse, hinna ja muude oluliste nõuete (ohutus, komplektsus, ilma defektideta jms) kohaselt eeldada. Ühtlasi peavad kaubad, mis tarbija on ostnud ilma neid nägemata, täitma seda otstarvet, milleks seda tüüpi kaupadelt normaalselt võiks loota. Samuti peavad nad vastama nendele nõudmistele, mida tarbija on kauba pakkujale maininud ja mida müüja väitis selle kauba puhul olemas olevat. Näiteks, kui küsisite müüjalt, kas pakutav arvutimäng sobib Teil olemasoleva arvutitüübi jaoks ja ta seda kinnitas, siis peab ostetud kaup ka selline olema.

NB! Tarbija peaks arvestama veel sellega, et kuigi talle on antud ajalimiit kaubaga tutvumiseks, siis ta ei saa tagasi saata sellist eset, mille ta on juba kasutusele võtnud.

14-päevane tagastamisõigus ei kehti:

  • kauba puhul, mis on valmistatud tellija isiklikke vajadusi arvestades (tellitud tarbija mõõtude järgi või graveeritud);
  • kauba puhul, mis on kiiresti riknev või mille kasutamistähtaeg on möödunud;
  • perioodiliselt ilmuvate trükiste puhul (nt ajakirjad);
  • heli- ja filmikassettidele ning arvutitarkvarale, juhul kui tarbija on ümbrise avanud.

 

NB! Kui aga kasutataval esemel ilmnes mingi puudus või defekt, siis on tarbijal õigus nõuda müüjalt selle eseme parandamist või välja vahetamist või saada hinnaalandust või kauba müügilepingust taganeda vastavalt üldistele reeglitele, mis kehtivad konkreetses riigis defektsete kaupade puhul.

Kui Internetis tellitud tootel ilmneb puudus, on Teil  õigus esitada müüjale kaebus 2 aasta jooksul.

Nõuannete saamiseks sellistel juhtudel pöörduge Euroopa Liidu tarbijanõustamiskeskuse poole See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.


 

MTÜ Tarbijate Koostöökoda
Tel: +372 5300 6193, +372 5845 2323
E-post: tartutarbija@gmail.com, tiiu.muursepp@ut.ee
EenetLeia meid Facebookist!