• Helistajaks meesterahvas, kes sõitis Tartus Tasku keskuse parklasse ülestõstetud tõkkepuu alt läbi, aga ei võtnud selleks piletit. Ta arvas, et on mingi lahtiste uste päev ja ei tule maksta. Tema väitel oli ta parklas 10 minutit ja tahtis siis lahkuda, aga ei saa. Kodanik võttis telefonitsi ühendust Europark'i esindajaga ja sai teada, et peab maksma 16€. Nii suurt summat ei tahaks maksta 10 min eest, aga niisama ära sõita ka ei saa.

 

V: tuleb hetkel ära maksta, hiljem teha kirjalik avaldus Europark'ile ja selgitada olukorda ning esitada pretensioon. – Raske öelda, miks oli tõkkepuu nii kaua üleval, et auto sai rahumeeli läbi sõita ilma, et oleks pidanud peatuma ja paigaldatud automaadist pileti ostma. Juhul kui ongi nii pikk intervall selleks, et tõkkepuu alla langeks, siis tuleks firmal seda korrigeerida.

 

  • Poest ostetud kardinad. Kodus selgus, et ikkagi ei sobi need. Tarbija pöördus poodi ja tahtis raha tagasi, aga müüja ei andnud vaid põhjendas, et ost on kassast läbi löödud ja tema raha tagasi anda ei saa. Millised on mu õigused?

 

 V: Õigust nõuda raha tagasi ei ole, sest tegu on kvaliteetse kaubaga, mitte defektsega. Selles, kas toode sobib või ei, tuleb veenduda enne ostmist või ostu sooritamise ajal. Loomulikult on võimalikud kokkulepped ja vastutulekud müüja poolt, seda aga ainult vastastikusel kokkuleppel. – Tundub, et inimesi ajab segadusse 14 päevane tutvumisaeg, mis on ette nähtud sidevahendi või interneti abil ostetud kauba puhul. Tavapoest ostes seda ei ole. Jah, müüja võib vastu tulla ja ümber vahetada või isegi raha tagastada, aga selleks kohustust tal ei ole. Selliste juhtumite puhul on põhjendused olnud üsna eriskummalised mõnikord: ostsin, aga mulle siiski ei meeldi; ostsin, aga teate, mu sugulasel samasugune, tahan raha tagasi; ostsin, aga mõõdud ei sobi – need on olukorrad, kus müüjal ei ole kohustust ostjale vastu tulla, aga ta võib seda teha. Kõige õigem on kahtluse korral juba eelnevalt müüjaga kokku leppida, kui ei sobi üldse, siis teatud aja jooksul vahetatakse ümber või antakse raha tagasi.

 

  • Zeppelini "BAG" poest ostetud rahakott kingituseks, mis jäi kinkimata. Pood ei võta ostu tagasi ega vaheta ka teise vastu, kuigi kõik tšekid ja pakend on olemas. Miks nii? 14 päeva on ÕIGUS ümber vahetada, miks pood ei täida seadust?

 

V: 14 päevane ümbervahetamise ja tagastamise õigus kehtib ainult sidevahendi abil ostetud kaubale. Poes peab tarbija ise kohe veenduma, et ost on vajalik. Tarbija - kas varem oli teine seadus, olen ise olnud müüja ja meie vahetasime küll ümber?? Ärritunud tarbija pani toru ära. – Järjekordne näide sellest, et ostmise ajal ei mõelda

 

  • Zeppelini kellassepale viidud parandada vana veneaegne löömisega seinakell. Kellassepp ütles parandamise, õlitamise ja puhastamise hinnaks 40€ ja küsis ettemaksu. Tarbija jättis kella parandusse. Kodus rääkides mehe ja sõbrannaga tehti otsus, et ikkagi on kallis väga. Miks lubatakse nii kallilt remontida? Kas tarbijal ei olegi õigusi?

 

V: Tarbijal on õigus valida kuhu ja millise hinna eest viib asja parendada. Lähtuda tuleb igas konkreetses teenindusettevõttes olevast hinnakirjast. - "Röövimine, see on tarbija röövimine ja õigust ka ei saa! Kas üldse need tööd on tehtud ja kuidas neisd kontrollida saab?" - "Jah, saab ikka kontrollida, aga selleks on vaja ekspertiis teha. Juhul kui kõik on õigesti tehtud, tuleb teil ekspertiisi eest tasuda." - "Röövimine! Helistasin enne teise tarbijakaitsesse ja sealt öeldi ka, et ma ei saa õigust. Röövimine!" – Tarbijal ei ole ainult õigused vaid ka kohustused. Seda sellepärast, et niisugused juhtumid jääksid olemata. Praegu ei ole enam ühtseid kehtestatud hinnakirju. Iga firma teeb vastavalt oma äriplaanile hinnad. Seepärast tuleb uurida ja otsida parima hinnaga teenusepakkuja. Juhul, kui hindasid on eelnevalt tutvustatud, siis on teenindaja poolt kõik korrektne ja aus.

 

  • "KangaDzunglist" ostetud kardinad. Kodus selgus, et kardina möödud ei sobi ikkagi. Ostutšekil on aga kiri, et kaupa ümber ei vahetata. Kas poel on see õigus?

 

V: Poel on õigus ja kohustus informeerida tarbijat nende poe müügi erisustest. On loogiline, et tarbija peab ise vastutama selle eest, et ostab just sellise tüki kangast, mis talle sobib. Kui tegu oleks olnud pakendatud ja standardmõõdus tootega, siis oleks vahetamine võimalik. Mõõdukaubaga on teisiti, pood ei pruugi leida ostjat, kellele täpselt antud mõõt, kangas, muster ja toon sobib.

MTÜ Tarbijate Koostöökoda
Tel: +372 5300 6193, +372 5845 2323
E-post: tartutarbija@gmail.com, tiiu.muursepp@ut.ee
EenetLeia meid Facebookist!