* Ostud turult

Lisainfo Viimati uuendatud: 11 Detsember 2013 Lisatud: 26 Mai 2012

Tarbijatena oleme harjunud poest saama või küsima ostutšekki. Turul see üldjuhul nii ei ole. Oleme harjunud ka sellega, et turule minnes tuleb varuda sularaha, sest turumüüjatel on harva makseterminaal. Üsna tavapärane on seegi, et me ei saa turult mingit ostu kinnitavat dokumenti – ostutšekki.

Tegelikult on meie endi teha, kas me saame kirjaliku kinnituse oma ostu kohta või ei. Turul kauplejad on väikeettevõtjad – tavapäraselt FIE-d või OÜ-d. Kauplejate käest saab ostutšekki küsida. Kõikidel kauplejatel kehtib kohustus anda müüki tõendav dokument, kui kauba väärtus ületab 20€ (vastavalt Tarbijakaitseseaduse §4 lg.7). Kui kauba väärtus on vähem kui 20€, peab kaupleja andma ostu tõendava dokumendi inimese nõudmisel. Seda peaksid ostjad teadma ja ise ostukviitungit küsima. Ostu tõestav dokument võib olla ka käsitsi kirjutatud sularahaorder koos ettevõtte pitseri ja müüja allkirjaga. Tegelikult ongi konks selles, et turul ei pakuta kviitungit sooritatud ostu kohta ja nii me  olemegi harjunud ilma läbi ajama. Probleeme on tekkinud olukorras, kus turul kaupa müüv isik ise ei ole ettevõtja vaid ainult müüja ja kinnitab, et tema ei tea ostukviitungi kirjutamisest midagi. Sellisel juhul on kaks võimalust: kas jätta ost sooritamata või paluda kauba müüjal helistada ettevõtjale ja nii ikkagi saada ostudokument. Minu sellekohane kogemus on näidanud, et ostjat ära ei lasta.

Turult ostetud kaubaga võib  tekkida probleem nagu ka poest ostetuga. Nüüd ongi tarvis tõestust selle kohta, millise hinnaga, millal ja kelle käest on toode ostetud. Turult ostetud kaupadele kehtivad kõik samad õigused ja reeglid nagu poest ostetute kohta. Kaupa ostes on võimalik müüjaga kokku leppida võimaliku ümbervahetamise tingimuste suhtes. Üldjuhul tullakse selles osas meeleldi vastu.

Tarbijal on õigus kahjude hüvitamisele, samas peab tarbija ise olema teadlik ja aktiivne, et teha teadlikke valikuid ja ennetada probleeme.

Turult ostetud kaubal vea ilmnedes tuleb pöörduda tagasi ja nõuda kas toote parandamist, asendamist või raha tagasi maksmist. Selle kohta on hea näide Tartu Sepa turult. Tarbijal läks katki turult ostetud saabas. Kui ta pöördus lagunenud saapaga turumüüja poole, võeti saabas parandamisele. Tarbija läks määratud ajal saapale järgi ja proovis kohe saapaid jalga, siis aga selgus, et ka teine saabas on lagunenud. Ostjale maksti raha tagasi ilma mingite probleemideta.