Tarbijaõigused internetis: Kuidas kaitsta end veebipoodides osteldes?

Internetikaubandus on kasvanut hüppeliselt, ja eriti praeguses kiire elutempoga maailmas pöördume üha enam e-poodide poole. Ent kui mugav ja kiire ka poleks tellimuste vormistamine paari klõpsuga, oluline on teada oma õigusi ja vältida pettusi. Veebikeskkonnas sisseoste tehes võivad tarbijad tihti kokku puutuda probleemidega, alates kauba kvaliteedist kuni petturlike veebilehtedeni. Seega, kuidas end kaitsta ja kuidas käituda, kui midagi läheb valesti?

Tunne oma õigusi

Euroopa Liidus, ja seega ka Eestis, on tarbijaõigused väga hästi kaitstud. E-poest ostes on sul õigus tutvuda kauba või teenuse täpsete tingimustega enne ostu sooritamist. Tootekirjeldused ja lepingutingimused peavad olema selgelt välja toodud ning access|user|so|online|ee|sekretar|assistant]] ei tohiks esineda peidetud tasusid või ebaselgeid tingimusi.

Lisaks on sul õigus 14-päevasele taganemisõigusele, mida tuntakse ka kui kaugmüügi lepingute puhulist 14-päevast tagastusõigust. See annab võimaluse kaup tagastada ning saada tagasi makstud summa, juhul kui toode ei vasta ootustele või on defektiga.

Kuidas turvaliselt ostelda?

Esimeseks sammuks on veenduda, et e-pood on usaldusväärne. Kontrolli ettevõtte andmeid, otsi kasutajate tagasisidet ja ole tähelepanelik veebilehe turvalisuse suhtes – otsi lukusümbolit veebilehe aadressiribal või veendu, et aadress algaks “https://”.

Kasuta turvalisi maksemeetodei, nagu usaldusväärne internetipank, krediitkaart või e-raha teenused, mis võimaldavad algatada makse tagasikandmist, kui kaup peaks osutuma defektseks või ei jõua üldse kohale.

Salvesta või prindi kõik ostuga seotud dokumendid, näiteks tellimuse kinnitus, maksetõend ja lepingutingimused. Need võivad osutuda asendamatuteks, kui peaks tekkima vaidlusi müüjaga.

Kokkuvõtteks

Kui olukord läheb keeruliseks ja sa ei jõua müüjaga lahenduseni, võta ühendust tarbijakaitseametiga või tarbijavaidluste komisjoniga, kes aitab lahendada tekkinud probleeme. Samuti saad nõu ja abi Euroopa Liidu tarbijanõustamiskeskustest, mis töötavad rahvusvahelisel tasandil.

Pidage meeles, et teie kui tarbijate õigused on kaitstud, kuid nendest tuleb end ka ise informeerida. Tarbimisotsuse langetamisel olge tähelepanelik ja kaalutlev ning ärge kartke esitada küsimusi või nõuda täiendavat informatsiooni. Turvaline e-kaubandus algab teadlikust tarbijast.


Autor: Tarbijakaitse-Ekspert