Uudised

Algab Politsei- ja Piirivalveameti ning Tarbijakaitseameti ühine teavituskampaania

22.04.2016 algas Politsei- ja Piirivalveameti ning Tarbijakaitseameti ühine teavituskampaania „Ära lase ennast pügada. Osta targalt!“, et ära hoida pettusi internetikeskkonnas. Pressiteadet loe siit.

Eesmärk on aidata inimestel ära tunda erinevaid petuskeeme ja neist hoiduda.
Ühest sellisest skeemist on kirjutatud  EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru artiklis:

---

Uued jalad, kortsuvaba nägu või imeline salenemine kolmekümne päevaga?

 

Tarbijakaitseametile laekub igapäevaselt tarbijate pöördumisi seoses erinevate internetikeskkonnas pakutavate imetoodetega. Üheks viimaseks hitiks tundub olevat Hallu Forte korrigeeriv seade, mis väidetavalt on loodud parimate ortopeedide poolt ning parandab jala deformeerumise (Halluxi) ilma igasuguste valulike operatsioonideta. Esimesi paranemismärke lubatakse juba pärast 30 päeva möödumist.

Lisaks lubatud imelisele paranemisele iseloomustab imetoodete müügipakkumisi ka võimalus toote sobimatuse või paranemismärkide mitteilmnemise korral kogu makstud raha tagasi saada. Paraku esitavad tarbijad kaebusi, mille peamiseks sisuks on, et lubatud efekt puudub ja toote tagastamine ning raha tagasisaamine on raskendatud.

Toodete müüki iseloomustab ka see, et pakkumiste taga olevat ettevõtet on tarbijatel raske tuvastada. Samasisulisi Eesti turule suunatud veebilehti on mitmeid:  http://ee.halluforte.biz/; http://ee.halluforte.net/; http://ee.halluforte.eu/; http://ee.halluforte.org/; http://ee-halluforte.com/; http://ee.hallu-forte.com/, http://halluxi-viis.eu/ jne.

Eelkõige panebki tarbijakaitseamet tarbijatele südamele, et toodete tellimine veebisaititelt, kus kaupleja ei esita enne ostu sooritamist andmeid, mis võimaldaks tuvastada ettevõtte isikut, eelkõige tema ärinime, asukoha aadressi ja muid kontaktandmeid, ei tegutse seaduspäraselt.  Enamusel Hallu Forte toodet pakkuvatel veebisaitidelt toote tellinud tarbijatel puudub igasugune ülevaade, kes on toote müüjaks, kellele on võimalik esitada kaebusi ning kuhu toode sobimatuse korral tagasi saata.

Põhjalikumalt pakkumistega seotud veebilehti uurides selgub, et osadel lehtedel on toodete müüjaks Ameerika Ühendriikide ettevõte, kellel puuduvad ametile teadaolevalt esindused Eestis või Euroopa Liidus. Imetooteid tellida võimaldavatel kodulehtedel on küll sageli avaldatud Eesti päritolu klienditeeninduse telefoninumber, millelt aga tarbijad tellimusest taganemise korral vajalikku abi paraku ei saa. Juhul, kui toodete ostmisel teeb tarbija tehingu Ameerika Ühendriikides või mõnes muus kolmandas riigis asuva ettevõttega, puuduvad tarbijakaitseametil võimalused ettevõtja suhtes menetlust algatada. Seetõttu tasuks tarbijatel alati enne tehingu sõlmimist kindlaks teha, kes on tehingu teiseks osapooleks ning milliseid andmeid ettevõtja enda kohta avaldab. Ostes tooteid väljaspool Euroopa Liitu asutatud ettevõtjatelt on tarbija risk tehinguga seotud probleemide korral lahendus leida oluliselt suurem.

Lisaks paneb amet tarbijatele südamele, et kaupleja lubadustesse imet tegevate toodete osas tuleb suhtuda realistikult. Eelkõige tasub olla ettevaatlik toodete osas, mille mõju on silmnähtavalt liialdatud.  Hallu Forte kohta esitatud väited: aitab vähendada halluxit, vähendab paistetust, marrastusi, parandab liikuvust, vähendab põletikku, kergendab valu ja ebameeldivuse tunnet, tugevdab jalgade verevarustust jms peavad olema teaduslikult tõestatud. Kodulehekülgedel on küll tarbijate usalduse tõstmiseks viidatud meditsiinilistele uuringutele ja toodet soovitavad kasutada arstid, kuid nende väidete tõepärasusse peaksid tarbijad suhtuma pigem kriitiliselt.

Hallu Forte ja teisi imetooteid pakkuvatel veebilehtedel on kasutatud mitmeid ebaausaid kauplemisvõtteid, mis on otseselt seadusega keelatud. Näiteks lubatakse veebilehtedel soodushindu, mille puhul kiirustatakse tarbijat koheselt otsustama ning toodet tellima, sest hea hinnaga pakkumine on saadaval „vaid täna“ või väga lühikese perioodi vältel. Tegelikkuses on sama sooduspakkumine aktiivne aga määramata aja vältel ehk pidevalt.

Ettevaatlikuks peaks tegema ka veebilehtedel avaldatud tarbijate edulood ja näited imelisest paranemisest. Näiteks jagab täpselt sama kogemust, samade illustreerivate piltidega Hallu Forte toote väga tõhusast toimest erinevates keeltes kodulehtedel küll Anna, Barbara või Lasma nimeline naisterahvas.

Kevade saabudes ja rannahooaja lähenedes koguvad inimeste seas üha enam populaarsust ka muud reklaamitavad tooted, mis lubavad kiiret kaalukaotust, treenitud keha, näonaha noorendust ja muud taolist. Tarbijakaitseamet soovitab kõigil suhtuda sellistesse imetoodetesse ettevaatusega, sest nende kasutamine ei pruugi anda lubatud tulemust. Otsustades siiski pakutavaid imetooteid proovida tuleb tarbijal olla tähelepanelik ning teha enne tellimuse esitamist ja kauba eest tasumist kindlaks kõik olulised üksikasjad nagu kaupleja nimi ja asukohariik, kauba tagasisaatmise tingimused jms. Hiljem asetleidvate võimalike probleemide tõhusamaks lahendamiseks tuleks säilitada endale kõik tellimusega seotud andmed ja dokumendid.

Külasta ka veebilehte www.ostatargalt.ee, kuhu on koondatud enimlevinud petuskeemide toimimispõhimõtted ning nipid, kuidas neid ära tunda ja neist hoiduda. Ära lase ennast pügada!

Autor: Kristina Tammaru, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, tarbijakaitseamet.

Täna tähistataval üleilmsel tarbijaõiguste päeval juhib tarbijakaitseamet tähelepanu suurimatele müütidele, mis eksitavad tarbijaid. 
Üleilmse tarbijaõiguste päeva tähistamine sai alguse Ameerika Ühendriikide presidendi J. F. Kennedy 15. märtsil 1962. aastal peetud kõnest, mis pani aluse tarbijaõiguste seadusandlusele. Eesti tarbijate põhiõigused on kirjas tarbijakaitseseaduses. Pöördumised tarbijakaitseametisse on näidanud, et nii tarbijate kui kauplejate seas levib ka müüte, mis tõele ei vasta. Loe Tarbijakaitseameti pressiteadet.

1.märtsist 2016 kehtima hakanud uue Tarbijakaitseseaduse kohaselt on tarbijakaebuste komisjon nimetatud ümber tarbijavaidluste komisjoniks.
Nõuandeid tarbijavaidluste komisjoni poole pöördumise kohta on avaldatud Tarbijakaitseameti 11.märtsi pressiteates http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/node/13377

1.märtsil 2016 jõustus uus tarbijakaitseseadus,
mille terviktekst on avaldatud Riigi Teatajas https://www.riigiteataja.ee/akt/131122015001

Uus tarbijakaitseseadus avardab tarbijavaidluste kohtuvälise lahendamise võimalusi, hõlbustab piiriülese vaidluse esitamist ja keelab arvete esitamise eest eraldi tasu küsimist.

Tarbijakaitseameti pressiteade, ka vene keeles.

Konkurentsiameti pressiteade:

11.01.2016

Konkurentsiamet kiitis 29.12.2015 otsusega heaks Elektrilevi OÜ kohustuse arendada 2017. aasta alguseks välja infotehnoloogiline lahendus ja tüüptingimused, mille kohaselt avaneb kõigile elektrimüüjatele Elektrilevi OÜ võrgupiirkonnas võimalus esitada tarbijatele nii elektrienergia kui ka võrguteenuse eest ühtne arve. Seni on selline võimalus olnud ajaloolistel põhjustel vaid Elektrilevi OÜ-ga samasse kontserni kuuluval Eesti Energia AS-il. Kohustuse täitmiseks tuleb Elektrilevil muuhulgas korraldada riigihange mahukaks IT-arenduseks.

Kohustuse kohaselt võimaldatakse ühtset arvet esitada kodutarbijatele ja äritarbijatele ning sellega liitumine on elektrimüüjatele vabatahtlik. Pärast kohustuse täitmist maksab tarbija võrgutasu oma elektrimüüjale. Liitumise korral vastutab tarbijate maksete eest elektrimüüja. Andmete vahetus elektrienergia müüjate ja Elektrilevi OÜ vahel ühtse arve esitamiseks hakkab toimuma Elering AS-i andmevahetusplatvormi kaudu.
Viis elektrimüüjat esitasid Konkurentsiametile ühise kaebuse, milles palusid kohustada Elektrilevi OÜ-d tagama neile võimaluse väljastada elektrienergia ja võrguteenuse eest ühtset arvet Eesti Energia AS-iga võrdsetel tingimustel. Elektrimüüjate hinnangul on see andnud Eesti Energia AS-ile konkurentsieelise.
Konkurentsiameti esialgse hinnangu kohaselt ei ole Elektrilevi OÜ senine tegevus taganud teistele elektrimüüjatele võimalust konkureerida Eesti Energia AS-iga võrdsetel alustel. Elektrilevi OÜ soovis võtta kohustuse ühtse arve korralduse rakendamiseks. Konkurentsiamet on seisukohal, et Elektrilevi OÜ võetud kohustus kõrvaldab tõhusalt turul esinevad konkurentsiprobleemid.

Konkurentsiameti otsusega ja ettevõtja võetava kohustusega saab tutvuda ameti kodulehel www.konkurentsiamet.ee

MTÜ Tarbijate Koostöökoda
Tel: +372 5300 6193, +372 5845 2323
E-post: tartutarbija@gmail.com, tiiu.muursepp@ut.ee
EenetLeia meid Facebookist!